Hvilket vinterdekk er best i test?

I følge vår sammenligning er Michelin X-Ice North 4 det beste vinterdekket i 2024 Dette er et høykvalitets og stabilt piggdekk med 250 pigger som gir deg fenomenalt grep på varierte vinterveiforhold, inkludert is og hardpakket snø I tillegg har piggdekket et relativt lavt støynivå, noe som er ganske uvanlig for piggdekk av denne typen Les mer om X-Ice North 4 og andre topptestede vinterdekk (også piggfrie) i vår samling nedenfor!

Sammenlign våre 5 testvinnere

Du kan sveipe sidelengs for å se alle produktene i sammenligningen

1
image
2
image
3
image
image
image
Utmerkelse: Best i testBeste piggfrieVi anbefalerBeste piggdekk på snø og isBeste vinterdekk for SUV
Produkt: Michelin X-ICE North 4Continental VikingContact 7Goodyear Ultra Grip Ice 2Nokian Hakkapelliita 10Michelin X-Ice North 4 SUV
Vurdering:
Type dekk:PiggdekkPiggfrie dekkNordic piggfrittPiggdekkPiggdekk
Fartsklasse: T:190 km/t190 km/t190 km/tT: 190 km/t190 km/t
Antall pigger:25000224280

1. Michelin X-ICE North 4 - Best i test

  • Produktgruppe: Piggdekk
  • Antall pigger: 250
  • Modell: Michelin X-ICE North 4
Michelin X-ICE North 4 best i test

Michelin X- Ice North 4 har vært på markedet i et par år og har dermed hatt tid til å bli grundig testet av både eksperter og norske sjåfører. Det er nå et av de mest populære dekkene på markedet, fremfor alt på grunn av sine imponerende kjøreegenskaper på virkelig vanskelige vinterveiforhold.

Ice North 4 er utstyrt med intet mindre enn 250 stålpigger, som er det meste på markedet for denne typen dekk. Dette gir effektiv trekkraft og imponerende bremseytelse på alle typer vinterveiforhold. Michelin har også brukt spesielle algoritmer i plasseringen av piggene for å redusere støynivået, noe som gir deg et stillegående dekk både på tørr og våt vei.

Ifølge Michelin selv har Michelin X- Ice North 4 også et lavere drivstofforbruk sammenlignet med forgjengeren. Det har sammenheng med at rullemotstanden er blitt 19 prosent lavere, men til tross for dette mener ekspertene at dekket fortsatt ruller litt tungt.

Ekspertene gir toppkarakter

Kjøreegenskapene på is er det som gjør at Ice North 4 skiller seg mest ut da ekspertene testet piggdekket. Ifølge både Svenska Dagbladet og magasinet Motor er Ice North 4 det beste dekket på is av alle de testet, og i Aftonbladets test havner dekket på en delt tredjeplass. Aftonbladets eksperter mener imidlertid at dekket er lettkjørt og at det fremfor alt er blant de beste piggdekkene på asfalt.

Selv i Teknikens Världs store test (2022) vinner Ice North 4 som best i test da den griper best av alle dekk på både snø og is. De sier også at dekket er relativt stabilt og har god støtdemping. Det samme dekket men i SUV-modellen er også kåret til vinneren i Vi Bilägares nye vinterdekktest for SUV-er .

Tilgjengelig i alle tenkelige dimensjoner

Da dekket ble introdusert i 2018, er det tilgjengelig i alle tenkelige dimensjoner. Så du trenger ikke vente på at nye dimensjoner skal lanseres.

  • Beste vinterdekk for is ifølge flere tester.
  • Utstyrt med 250 pigger.
  • Godt grep.
  • Ikke så gode å kjøre på vanlig asfalt – passer best for snø og is.

I samarbete med pris-logo

2. Continental VikingContact 7 - Beste piggfrie

  • Type dekk: Piggfrie dekk
  • Modell: Continental VikingContact 7
  • Støynivå: 71
Continental VikingContact 7- Beste piggfrie

Nå går vi videre fra piggdekkene til de piggfrie vinterdekkene. Continental VikingContact 7 er et dekk som er spesielt tilpasset våre skandinaviske vintre. Dekket har en myk gummiblanding som gir godt grep på nedsnødde og isete veier, samtidig som det er behagelig å kjøre selv når det er litt varmere og på barmark.

ContiSilent- teknologi

Med det piggfrie VikingContact 7-dekket kan du rulle trygt i hastigheter på opptil 190 kilometer i timen – altså betydelig høyere enn det du har lov til å kjøre i Norden. Støynivået holdes i sjakk av ContiSilent-teknologi, som gir et lavere lydnivå i kupeen.

112 størrelser

Dette vinterdekket er ikke bare allsidig når det gjelder å håndtere ulike typer veiforhold, men også når det kommer til størrelser. Vikingcontact 7 er tilgjengelig i 112 forskjellige størrelser, for felger i dimensjonene 14 til 21 tommer. Ettersom det piggfrie vinterdekket har vært på markedet siden 2018, burde det heller ikke være noe problem å finne rett størrelse til akkurat din bil.

Beste piggfrie dekk ifølge mange

VikingContact 7 har fått gode anmeldelser fra både forbrukere og eksperter. I Aftonbladet Plus fikk for eksempel det piggfrie vinterdekket nest høyeste poengsum av alle testede dekk, mens Teknikens Värld kårer VikingContact 7 som best i testen i kategorien nordisk piggfri. Ifølge dem er dette dekket det beste av alle på både snø og is, selv om det mister noe grep ved vannplaning.

  • Topptestet i Vibilägare og Teknikens Värld.
  • Lavt støynivå.
  • Myk gummiblanding
  • Forbedringspotensial for kjøring på våt asfalt.

I samarbete med pris-logo

3. Goodyear Ultra Grip Ice 2 - Vi anbefaler

  • Type dekk: Nordic piggfritt
  • Fartsklasse: T: 190 km/t
  • Antall pigger: 0
Goodyear Ultra Grip Ice 2 piggfrie dekk

Det kan merkes at Goodyear har jobbet hardt for å foredle vinterdekkene sine og Ultra Grip Ice 2 er intet unntak. Dette er et nordisk piggfritt dekk som har fått mange positive anmeldelser, både fra eksperter og bileiere.

Dekket er behagelig å kjøre på, gir godt grep og takler også våte veiforhold best sammenlignet med tilsvarende nordiske dekk. For deg som for det meste kjører på våte og saltede veier, men som fortsatt ønsker godt grep på is, er Ultra Grip Ice 2 et fornuftig alternativ.

Stillegående og gripesterkt vinterdekk

Takket være sin unike gummiblanding er Ultra Grip Ice 2 et veldig stillegående dekk, noe som mange forbrukere kan gå god for.

Den er også utstyrt med Goodyears ActiveGrip Teknologi ® som i kombinasjon med de lavtemperaturtilpassede materialene gir utmerket veikontakt, selv under ekstremt glatte forhold og i dyp snø.

Forbedret bremselengde på is og utmerket på våte veiforhold

En annen viktig fordel er de aktive blokksporene som forbedrer overføringen av sidekraft når du manøvrerer bilen. Dette bidrar også til en forbedret bremselengde på is og god gripeevne på veien.

Dekket har også et unikt mønster med åpne sidespor i skulderen som er tilpasset for å skyve vekk vann og gi et ekstra godt grep på vått underlag.

God vurdering fra ekspertene

Goodyear Ultra Grip Ice 2 har fått flotte vurderinger fra World of Science i deres store test av vinterdekk. Der fikk det fremfor alt skryt for sin evne til å takle våte underlag. I tillegg mener ekspertene at dekket er behagelig å kjøre med og det griper godt på stort sett alle underlag.

Forbrukerne forteller at det er et «kanonbra dekk» og beskriver det fremfor alt som utrolig stillegående. Kort sagt er det et godt alternativ for de som leter etter et pålitelig, piggfritt dekk med høyt sikkerhetsnivå.

  • Rimelig dekk som har godt grep på de fleste underlag, selv i dyp snø.
  • Yter best på våte veiforhold sammenlignet med andre nordiske piggfrie dekk.
  • Imponerende bremselengde på is.
  • Lavt støynivå.
  • Noen brukere ønsker at siden av dekket skal være forsterket.

I samarbete med pris-logo

4. Nokian Hakkapelliita 10 - Beste piggdekk på snø og is

  • Type dekk: Piggdekk
  • Fartsklasse: T: 190 km/t
  • Antall pigger: 224
Nokian Hakkapelliita 10- Beste piggdekk på snø og is

Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 er et nytt piggdekk av høy kvalitet som tilbyr en utmerket kombinasjon av vintergrep og kjørekomfort. Samtidig er det et svært miljøvennlig dekk som gir deg flere mil, lavere drivstofforbruk og som også egner seg for både elbiler og hybrider.

Unik dobbelpigg-teknologi

Nokians innovative Double Stud Teknologi gir deg optimal sikkerhet når du kjører på snø og is. Det har mye å gjøre med de nye, stjerneformede piggene som er plassert i en optimal posisjon mot bakken, og gir deg en imponerende ytelse både under bremsing og akselerasjon.

På skulderdelene av dekket har Nokian også snudd piggene 180 grader. Det gir deg et fenomenalt sidegrep og øker sikkerheten ved filbytte og i svinger med hardpakket snø eller is.

Yter godt selv under varierende værforhold

I et land som Norge kan vinterveiforholdene ofte variere, fra is og snø til slaps og vått. Slaps kan være ekstra vanskelig å kjøre på, spesielt hvis det er mellom kjørefeltene og er litt frosset.

Med Hakkapeliitta 10 får du godt grep i de fleste vinterforhold, fra snø til slaps og barmark. Dekkets dekkmønster har kraftige lameller, som i kombinasjon med det stive senterområdet og dekkets robuste konstruksjon gir utmerket stabilitet og god kjørerespons, selv i mildere vintervær.

Miljøvennlig og komfortabel kjøring

Takket være Nokians nye, grønne gummiblanding har Hakkapeliitta 10 lav rullemotstand, noe som gjør den miljøvennlig samtidig som den lar deg kjøre lengre avstander. De tynne, aerodynamiske rillene i dekksidene bidrar også til økt rekkevidde.

En annen fordel med dekket er den nøye gjennomtenkte piggplasseringen. Det er designet for å øke kjørekomforten og redusere lydbølgene fra piggene. Ekspertene beskriver imidlertid fortsatt dekket som relativt høylytt.

En favoritt blant ekspertene

Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 er en klar favoritt blant mange eksperter. Dekket har blant annet vunnet best i test hos Aftonbladet i 2021, hvor det fremfor alt ble hyllet for sine fantastiske kjøreegenskaper på is. Selv i den store vinterdekktesten i Teknikens Värld får Hakkapeliitta 10 høye karakterer for sine bremseegenskaper på is og snø, men det er ikke helt nok for en topplassering. De sier også at støtdempingen kunne vært litt bedre og at støynivået er ganske høyt.

  • Imponerende ytelse på is og snø.
  • Stabilt vinterdekk med god kjørekomfort.
  • Innovativ Double Stud-teknologi.
  • Lavt drivstofforbruk og lang rekkevidde.
  • Ganske høylytt.
  • Støtdempingen kunne vært bedre.

I samarbete med pris-logo

5. Michelin X-Ice North 4 SUV - Beste vinterdekk for SUV

  • Type dekk: Piggdekk
  • Fartsklasse: T: 190 km/t
  • Antall pigger: 280
Michelin X-Ice North 4 SUV- Beste vinterdekk for SUV

Michelins XIN4-dekk har lenge vært et av de aller beste, og dette dekket i SUV-dimensjon er intet unntak.

For de som kjører SUV er X-Ice North 4 SUV helt klart et av de beste vinterdekkene akkurat nå, sammen med Nokian Hakkapeliitta 10 SUV.

Ny piggteknologi med 280 pigger

Den unike piggteknologien med 280 (!) stålpigger gir X-Ice North 4 SUV et utmerket grep på de fleste vinterveiforhold, spesielt på is. De mange piggene bidrar også til å holde støynivået nede, noe som gjør dekket både trygt og behagelig å kjøre.

Dekket presterer dessverre ikke fullt så godt på vått underlag som det gjør på snø og is. Motstanden mot vannplaning er relativt lav og egenskapene på våt vei kunne generelt vært bedre.

Forbrukere gir tommelen opp

Forbrukerne er godt fornøyd med dekkene og sier at piggene sitter godt, selv etter 500 mils kjøring på variert vinterdekke. De fremhever også den gode styreevnen og det utmerkede grepet på både is og snø.

Mange sier at de aldri har følt seg så trygge på vinterveier før, og at X-Ice North 4 SUV gir en ekte premium følelse. Noen skriver imidlertid at de ikke er like trivelige å kjøre på ren asfalt og at de derfor egner seg best i ekte vinterlandskap.

Best i test hos Vi Bilägare

X- Ice North 4 SUV havnet på delt førsteplass i Vi Bilägares store test av vinterdekk for SUV sammen med Nokian Hakkapeliitta 10 SUV. Totalvurderingen lander på 82 poeng med ekstra score for is- og snøgrep, styrefølelse og støynivå. Det er også det enkleste dekket i testen. Det er selvfølgelig noen ulemper, blant annet kunne grepet på våt vei og sidegrepet på ulendt vei vært bedre. Men utover det er det få andre vinterdekk som kan måle seg med Michelin X- Ice North 4 SUV, i hvert fall hvis du bor i de nordlige delene av Norge.

  • Imponerende grep på vinterveier med 280 stålpigger.
  • Lavt drivstofforbruk takket være lav rullemotstand.
  • God styreevne og stabilitet.
  • Et opplagt valg for vinterlandskap.
  • Ikke optimalt på vått underlag eller asfalt.

I samarbete med pris-logo

Kjøpeguide: Slik velger du riktige vinterdekk

Hvert år er det påbudt at du må bruke dekk med tilstrekkelig veigrep. Her er det loven om sikre at man er rustet for de aktuelle kjøreforholdene som gjelder.

Felles for alle vinterdekk er at de er laget av en spesiell slitebanegummi for å øke ytelsen på vinterføre. I tillegg til det kan imidlertid ulike dekkmodeller variere mye, både når det gjelder dimensjoner, mønsterdybde og pigg. Noen vinterdekk er med pigger, andre er piggfrie.

I denne guiden lærer du mer om hvordan du velger riktige vinterdekk til akkurat din bil. Vi gir deg også tips om hvordan du kjører miljøsmart om vinteren og hvorfor du aldri bør kjøre med vinterdekk på sommerveier.

Piggdekk vs piggfrie dekk

Noe de fleste forbinder med vinterdekk er pigger. I dag finnes det både pigg- og piggfrie dekk som begge yter godt på vinterføre. Her går vi gjennom forskjellene mellom de ulike dekktypene.

Piggdekk

Piggdekk er, som navnet tilsier, vinterdekk som er utstyrt med pigger. Dette er en produktkategori som kan være spesielt interessant for deg som befinner deg i de nordlige delene av Norge eller andre steder hvor vintrene er alt annet enn milde. Piggdekkene er tryggere å kjøre på glatte veier, på grunn av de små piggene som får grep selv på is.

Men hvis du sjelden kjører på veier med hardpakket snø eller is, er det bedre å velge dekk uten pigger. Piggdekk presterer best på is og hardpakket snø – på barmark eller i slaps har de ikke like god gripeevne. I tillegg har de vanligvis et høyere støynivå enn piggfrie dekk.

I noen større norske byer er det til og med et eget piggdekkbegyr å kjøre visse steder med piggdekk fordi det forårsaker slitasje og trekker opp partikler fra asfalten. Det er dårlig for både beboerne og miljøet.

Piggfrie vinterdekk

De piggfrie vinterdekkene – også kalt friksjonsdekk – har ingen pigg i det hele tatt, men er likevel tryggere å kjøre på enn sommerdekk om vinteren. I stedet for pigger har de en spesiell mønsterdybde, som gir et bedre grep på vinterføre.

For virkelig vanskelige underlag med is og hardpakket snø, yter ikke de piggfrie dekkene like bra som piggdekkene. Men de er bedre å kjøre i regn, løssnø og slaps.

Piggfrie dekk er vanligvis delt inn i to kategorier:

  • Nordiske friksjonsdekk . Disse dekkene har en mykere gummiblanding som gir godt grep på is og snø og de opprettholder også funksjonen selv ved svært lave temperaturer.
  • Sentraleuropeiske friksjonsdekk. Piggfrie dekk for sentraleuropeiske værforhold gir ikke like godt grep på vinterdekk da de er hardere enn sine nordiske motstykker. I stedet er de bedre egnet for kjøring i høye hastigheter på vått og tørt veiforhold. Som regel anbefales ikke sentraleuropeiske dekk for bruk i Norge.

Skal jeg velge med eller uten pigger?

Om du skal velge piggdekk eller piggfrie dekk avhenger i hovedsak av veiene du skal kjøre på.

Hvis du bor og skal kjøre bilen i midtre eller sørlige deler av Norge, hvor veibanen vanligvis har slaps eller er bare om vinteren, er det best å ha piggfrie dekk. Bor du lengre nord der isete veier er en del av vinteren, bør du heller velge et piggdekk.

Ulike dekkdimensjoner og hvordan du leser dem

Dekkets størrelse og kjøreegenskaper er ofte angitt i form av en kombinasjon av tall og bokstaver. Hvis dekkdimensjonen for eksempel ser ut som «205/55 R 16 94 V XL», leser du dette som følgende:

205 Dekkbredde (205 mm)
55 Dekkprofil i prosent (høyden er 55 % av seksjonsbredden)
R Dekktype (R står for radialdekk)
16 Hjuldiameter (målt i tommer)
94 Lasteindeks*
V Hastighetsindeks (i dette tilfellet 240 km/t)**
XL Økt lasteindeks***

* I dette eksemplet er lasteindeksen 94, som betyr at hvert dekk tåler en belastning på 670 kg. Lasteindeks 91 betyr i stedet en maksimal belastning på 615 kg.

** Se de vanligste hastighetsklassene i tabellen nedenfor.

*** XL betyr at bilen har dekk med Extra Load som tåler høyere last, dvs. høyere lasteindeks. I eksemplet ovenfor er lasteindeksen 94, men hvis den var 91, ville ikke dekket trengt XL-merkingen.

Hastighetsindeks

Dekkets hastighetsindeks viser maksimalt tillatt hastighet for dekket. Det er viktig at du velger dekk med en maksimal hastighet som passer for akkurat din bilmodell og at alle dekk har samme hastighetsindeks. I tillegg bør du aldri overskride dekkenes maksimale hastighet da dette kan svekke styreresponsen og veigrepet.

Følgende bokstaver brukes for å vise hastigheten som forskjellige dekk kan håndtere:

M 130 km/h
N 140 km/h
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
U 200 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h

I følge EU-direktiver skal dekkets hastighetsklasse tilsvare den høyeste hastigheten dekket tåler, selv om maksimalt tillatt hastighet på norske veier er 110 km/t.

Vintermerker

Vinterdekk kan også ha spesielle merker som viser at de er tilpasset spesifikke vinterveiforhold. De vanligste er et symbol i form av en fjelltopp med et snøfnugg og bokstavene M + S. Disse merkingene finner du på siden av dekket.

  • Fjelltopp med snøfnugg (3PMSF). Dette er en merking utstedt av et sertifisert laboratorium som viser at dekkene er trygge å kjøre i snø.
  • M + S. 3PMSF-merkingen etterfølges ofte av bokstavene M + S som står for Mud og Snow. Merkingen viser at dekket yter bedre på snødekte og gjørmete veier sammenlignet med standard dekk. Dekkene trenger imidlertid ikke gjennomgå en sertifiseringstest for å få denne etiketten, som er et krav for å få 3PMSF-merket.

Europeisk dekkmerking

Europeisk dekkmerkering, bedre kjent som EU-dekkmerking, har eksistert siden slutten av 2012 og gir deg viktig informasjon om dekkenes:

  • Rullemotstand . Viser hvor mye drivstoff dekket bruker der A er best og G dårligst. Dekk i klasse A bruker rundt 6,5 prosent mindre drivstoff sammenlignet med modeller i klasse G. De er derfor bedre for både lommeboken og miljøet.
  • Lydnivå . Viser hvor mye støy dekket avgir i desibel (dB). Støynivået avhenger blant annet av dekkets gummiblanding og om det er et premium- eller budsjettdekk. Jo lavere dB, desto mer stille er dekket.
  • Vått grep . Viser hvor godt dekket griper på vått underlag, der A gir kortest bremselengde og F lengst. I mange tilfeller kan det avvike med opptil 10 meter, så et godt veigrep på vått underlag er viktig når du velger dekk.

Tips for å øke levetiden til vinterdekkene

Det er flere ting du kan gjøre for å få vinterdekkene til å vare så lenge som mulig. Her lister vi noen av ekspertenes beste tips.

  • Skift dekk foran og bak

Når du har kjørt mellom 500 og 1000 mil kan det være greit å bytte plass på dekkene foran og bak. Altså – at du flytter de fremre dekkene til bakhjulene og de bakre dekkene til framhjulene. På denne måten slites dekkene jevnere, noe som også øker levetiden.

  • Kjør inn dekkene rolig

I løpet av de første 50 milene er det spesielt viktig å unngå kraftig bremsing og akselerasjon med piggdekk. Å kjøre de inn rolig øker slitestyrken på piggene fordi de sitter skikkelig i dekkene. Du skal selvfølgelig fortsette å kjøre rolig også etter, dels for å redusere slitasje, men også for egen sikkerhet.

  • Viktig med riktig lufttrykk

Kjører du med 70 prosent av anbefalt lufttrykk, forkorter du levetiden på dekkene med hele 50 prosent. Derfor er det viktig at du alltid har riktig trykk i dekkene. Som regel skal trykket i et vinterdekk være 0,2 bar høyere sammenlignet med et sommerdekk. Hvis du ikke kan måle dekktrykket selv, kan du få hjelp fra nærmeste verksted.

  • Riktig montering

Sørg for at dekkene er riktig montert hvis det er en bestemt rotasjonsretning. En pil på siden av dekket skal vise hvilken retning det skal rulle.

  • Viktig med riktig oppbevaring

For varm lagringstemperatur kan påvirke dekkets gummiblanding, det samme kan eksponering for fuktighet, sollys og kjemikalier. Dette kan føre til at dekket tørker ut og stivner, noe som kan føre til sprekker.

Det ideelle oppbevaringsstedet for vinterdekk er et mørkt og tørt rom med en temperatur under 15 grader. Husk også å ikke vaske dekkene med høytrykkspyling og at de er helt tørre før de legges på lager. Du bør også unngå å plassere tunge gjenstander oppå dekkene.

Tips! Dersom du ikke har tilgang til god oppbevaring, kan et dekkhotell være en god løsning.

Hvordan vet jeg når jeg skal kjøpe nye vinterdekk?

Hvis vinterdekkene dine har en mønsterdybde på mindre enn 3 mm, er det på tide å kjøpe nye. Dette er den minste tillatte mønsterdybden i Norge i dag. Det bør imidlertid gjenstå minst 5 mm av mønsteret for å få godt grep på vinterføre.

Det er også viktig at antall pigger ikke skiller med mer enn 25 prosent mellom dekkene. Hvis et dekk har færre pigger enn det, er det også en indikasjon på at det er på tide med nye vinterdekk.

Husk også at gummien blir hardere over tid. Selv om mønsterdybden er tilstrekkelig og dekkene er fri for sprekker, kan det likevel være lurt å gå til et dekkverksted og sjekke vinterdekkene etter 5 år.

Viktige ting å tenke på ved kjøp av vinterdekk

Her er en sjekkliste over ting det kan være greit å tenke på dersom du har bestemt deg for å kjøpe nye vinterdekk til bilen.

  • Pigg eller piggfritt? Det første du må gjøre er å bestemme deg for om du vil ha piggdekk eller piggfrie dekk. Piggfri anbefales ofte i storbyer, mens piggdekk er et trygt valg for det meste av vinterføre som snø og is. Har du en eldre bil som ikke har antiskrenssystem, er piggdekk alltid det sikreste valget.
  • Velg riktig dekkstørrelse. Den enkleste måten å velge riktig størrelse for dine nye dekk er å bruke de gamle dekkene som utgangspunkt. Du kan også bruke dekkmerkingen på siden av dekket for å finne ut bredde, høyde og tommer eller se på vognkortet.
  • Felgene må passe til dekkets dimensjoner. Du kan også bruke dekkmerkingene for å se hvilke felger som passer til dekkets dimensjoner. Bruk tabellen ovenfor for å se hvordan du leser hvilken felgstørrelse som passer til dekket.

Vi hjelper deg med å finne riktige vinterdekk

Ved hjelp av vår store sammenligning håper vi å gjøre ditt valg av vinterdekk lettere for vintersesongen. I vår sammenligning har vi sammenlignet massevis av dekkmodeller fra forskjellige produsenter og tatt hensyn til både brukeranmeldelser og ekspertenes egne tester.

Vi anbefaler kun dekk som har fått høy karakter i uavhengige tester. På denne måten er vi sikre på at vinterdekkene innfrir forventningene og at de øker sikkerheten din på veiene i vinter.

Kilder

Nedenfor kan du se noen av kildene vi brukte i vår sammenstilling av vinterdekk.

Vibilagare.se

Aftonbladet.se

M3.idg.se

OBS! Best-i-testen.no kan ikke garantere at anmeldelsene vi brukte som kilder er etterlatt av personer som har kjøpt eller brukt produktet. Les mer i våre generelle vilkår.

Vanlige spørsmål

Prisen på vinterdekk varierer avhengig av modell, men generelt koster vinterdekk rundt 1000 NOK per dekk. Et sett med vinterdekk koster derfor vanligvis mellom NOK 4000 og NOK 6000.

Loven sier at du skal ha vinterdekk fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag, dersom det er vinterføre. Vinterveiforhold gjør at det er is, frost, snø eller slaps på alle deler av veien. Du kan kun bruke piggdekk fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag.

Continental Vikingcontact 7 er det beste valget ifølge vår sammenligning på Best-i-testen.no. Dekket har blitt rost i flere uavhengige ekspertanmeldelser for sine utmerkede egenskaper.

Hva er minste tillatte mønsterdybde for vinterdekk når det ikke er vinterveiforhold?

Vinterdekk skal ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter. Er totalvekten over 3,5 tonn, er kravet i stedet minst 5 millimeter.

Testvinneren hos Best-i-testen.no heter Goodyear Ultragrip Arctic 2. Dekket takler også vanskelige vinterveiforhold og har fått høye testkarakterer fra Vibilägare og Aftonbladet.

Hjalp denne testen om Vinterdekk deg?

Skriv anmeldelse

Del testen

Lignende tester

Elsparkesykkel best i test

Elsparkesykkel: 4 testede modeller

Test Alkometer best i test

Promillemåler: 4 modeller testet

Testvinnare - Vinterdekk

  1. Michelin X-ICE North 4 best i test

    Michelin X-ICE North 4

    Best i test
  2. Continental VikingContact 7- Beste piggfrie

    Continental VikingContact 7

    Beste piggfrie
  3. Goodyear Ultra Grip Ice 2 piggfrie dekk

    Goodyear Ultra Grip Ice 2

    Vi anbefaler

Vanlige spørsmål

Prisen på vinterdekk varierer avhengig av modell, men generelt koster vinterdekk rundt 1000 NOK per dekk. Et sett med vinterdekk koster derfor vanligvis mellom NOK 4000 og NOK 6000.

Loven sier at du skal ha vinterdekk fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag, dersom det er vinterføre. Vinterveiforhold gjør at det er is, frost, snø eller slaps på alle deler av veien. Du kan kun bruke piggdekk fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag.

Continental Vikingcontact 7 er det beste valget ifølge vår sammenligning på Best-i-testen.no. Dekket har blitt rost i flere uavhengige ekspertanmeldelser for sine utmerkede egenskaper.

Hva er minste tillatte mønsterdybde for vinterdekk når det ikke er vinterveiforhold?

Vinterdekk skal ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter. Er totalvekten over 3,5 tonn, er kravet i stedet minst 5 millimeter.

Testvinneren hos Best-i-testen.no heter Goodyear Ultragrip Arctic 2. Dekket takler også vanskelige vinterveiforhold og har fått høye testkarakterer fra Vibilägare og Aftonbladet.